Halloween pakopeli
Projektin toteutusaika: Syksy 2024
Projektin toteutus: vapaamuotoinen / tapahtumatonni
In english below!
Mitä projektissa tehtiin?
Hankkeessa nuoret toteuttivat yhteistyössä Piippolan kyläyhdistyksen kanssa halloween pakopelihuoneen Ali-Jarvan talolle. Nuorten projekti sai alkunsa Siikalatvan MV-iltojen vol. 2 kiertueesta, jossa toisen asteen opiskelijoilta tiedusteltiin, miten he viihtyisivät paremmin maaseudulla. Keskusteluissa nousi esille tapahtumien vähyys ja vapaa-ajan vähäinen tarjonta, mikä synnytti idean Halloween-pakopelin järjestämisestä. Tavoitteena oli tuoda hauskaa ja jännittävää tekemistä Piippolaan ja tarjota nuorille sekä muille paikallisille uusi elämys.
Nuoret ideoivat ja toteuttivat pakopelin itse. He loivat pelille tarinan ja suunnittelivat tehtävät, jotka toteutettiin Ali-Jarvan talossa Piippolassa yhteistyössä Piippolan kyläyhdistyksen kanssa. Pakopeli sijoittui Halloween-viikonloppuun. Peli houkutteli paikalle runsaasti osallistujia. Kaikki kahdeksan pelivuoroa varattiin täyteen, ja pelaajat antoivat innostunutta ja positiivista palautetta.
Nuoret kokivat, että projektin toteutuminen ei olisi ollut mahdollista ilman Nuoriso Leaderin Tapahtumatonni-rahoitusta. Rahoitus oli merkittävässä roolissa projektin alkuun saattamisessa, ja se tarjosi nuorille mahdollisuuden toteuttaa visionsa konkreettisesti. Tuki auttoi myös nuoria saamaan arvokasta kokemusta tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta.
Projektia vetänyt Pavel Zhuck koki, että nuorten saama rahoitus on ensiarvoisen tärkeää, sillä se mahdollistaa omien ideoiden toteuttamisen ja tarjoaa nuorille hyödyllistä kokemusta projektinhallinnasta. Tällaiset hankkeet lisäävät nuorten itseluottamusta ja kehittävät heidän taitojaan, mikä voi inspiroida myös muita nuoria.
Projekti vaikutti merkittävästi alueen nuoriin ja muihin asukkaisiin. Järjestäjät olivat yllättyneitä siitä, kuinka suuri kiinnostus pakopeliä kohtaan oli. Pelaajien antama kiitos ja halu nähdä lisää vastaavia tapahtumia ovat osoituksia siitä, että projekti oli menestys ja täytti sille asetetut tavoitteet. Nuorten into ja tiimityöskentely olivat keskeisiä tekijöitä projektin onnistumisessa ja innostusta myös uusii projekteihin syntyi pakopeliä toteuttaessa.
Paljonko tukea saatiin ja mitä sillä hankittiin:
Tukea myönnettiin 1000 euroa.
Halloween escape-room
The project titled Halloween Escape Room was carried out in autumn 2024. Young people, together with the Piippola village association, organized a Halloween escape room at the Ali-Jarva house. The idea originated during the Siikalatva MV-Evenings Vol. 2 tour, where upper secondary school students were asked how they could enjoy rural areas more. The lack of events and leisure opportunities came up in those discussions, which led to the creation of the escape room concept. The goal was to bring fun and exciting activities to Piippola and provide both young people and other local residents with a new experience.
The escape room was designed and implemented by the young people themselves. They created the storyline and designed the tasks, which were carried out at the Ali-Jarva house in collaboration with the Piippola village association. The event was held during the Halloween weekend and attracted a large number of participants. All eight game slots were fully booked, and players gave enthusiastic and positive feedback.
The project would not have been possible without the support of Nuoriso Leader’s Event Thousand grant. This funding was crucial in making the project happen and gave the young participants the opportunity to bring their vision to life and gain valuable experience in planning and running an event. According to project leader Pavel Zhuck, the grant is essential because it enables young people to realize their own ideas and offers important experience in project management. Such initiatives build young people’s self-confidence and skills, and can also inspire others.
The impact of the project was felt by both the young people and the wider community. The organizers were surprised by the level of interest in the escape room. The gratitude of the participants and their wish for more similar events showed that the project was successful and achieved its objectives. The enthusiasm and teamwork among the youth were central to its success and sparked motivation for future projects. The total funding granted was €1000.
Jaa sivu eteenpäin
